Direktor Znanjem do posla Oliver Streit učestvovao na Kopaonik biznis forumu

„Obuke prilagođene potrebama tržišta, zadržavaju mlade ljude u zemlji”

Direktor projekta Znanjem do posla Oliver Streit, učestvovao je na panelu na temu „Kako se izboriti sa deficitom radne snage”, koji je na ovogodišnjem Kopaonik biznis forumu, organizovao Infostud. Iz ugla organizacije koju vodi, a koja se u Srbiji već osam godina uspešno bavi problemom zapošljavanja mladih ljudi, gospodin Streit je podelio dosadašnja iskustva i zaključke iz ove oblasti.

Osim Olivera Streita na panelu su govorile i Alisa Evsina, direktorka ljudskih resursa u kompaniji NIS, Natalija Pešić, rukovodilac ljudskih resursa u mobilnom operateru A1 Srbija, kao i Krstinja Šćepanović, direktorka ljudskih resursa u OTP Banci. Panel je moderirala Sonja Ćetković, izvršna direktorka Infostud.

Odgovarajući na pitanje za koje pozicije u srpskim kompanijama je najčešće bila potrebna prekvalifikacija, Oliver Streit je rekao da je u vreme kada je projekat Znanjem do posla počeo svoj rad u Srbiji, pre osam godina, tržište rada i privatni sektor imao potrebe za radnim mestima iz metalo-prerađivačkog sektora, kao što su CNC operateri, bravari, zavarivači, zatim iz tekstilnog sektora (različite vrste šivača) i uslužnih/ugostiteljskih delatnosti, koje traže pomoćne kuvare, barmene i konobare. Međutim, u poslednje dve godine, videla se promena kod poslodavaca u IT industriji, vođena inovacijama u oblasti veštačke inteligencije, koji su počeli da traže specifična IT zanimanja, npr. Junior Software Developer, Junior Full Stack Developer, Blockchain Junior Developer, Senior Content Writer, Junior Java Developer, Junior iOS developer, Junior UX/UI Designer i sl.

 

„Pre osam godina kada smo počeli sa radom, procenat nezaposlenih mladih je bio 45% i kompanije su tada lako dolazile do radne snage, sada je slika malo drugačija, iako je procenat nezaposlenosti među mladom populacijom i dalje visok. Kako su godine prolazile, privatnom sektoru je bilo sve teže da pronađe adekvatnu radnu snagu. Kompanije su shvatile da je prilagođavanje obuka i usklađivanje kompetencija mladih ljudi sa traženim profilima postalo izuzetno važno“, objasnio je Oliver.

Primetna je i promena u percepciji mladih ljudi, iako oni i dalje nisu spremni na mobilizaciju, što zahteva više prilagođenih rešenja za karijerno vođenje i savetovanje.

Na pitanje moderatorke može li formalno obrazovanje kandidata da zadovoljni potrebe kompanija koje posluju u Srbiji, gospodin Streit kaže da znanje koje mladi dobiju u školi može da otvori njihove vidike i da im opšti pregled zanimanja kojim žele da se bave, međutim konkretna obuka na radnom mestu, daje im praktično znanje koje će u dalje radu moći da nadograđuju. Istovremeno, i kompanije su uvidele značaj obuka, jer na taj način dobiju kvalifikovanu radnu snagu i to po svojoj meri. E2E je podržao tzv. programe učenja na radnom mestu, gde mladi 80% vremena provode u prostorijama kompanije i centrima za obuku, dok je samo 20% posvećeno teorijskoj obuci.

Govoreći o rezultatima obuka za ovih osam godina rada projekta, Oliver Streit je izneo podatak da su kompanije obučile oko 2.500 mladih, od kojih je 77% pronašlo zaposlenje u kompaniji u kojoj su imali obuku. To su veoma važni podaci, ne samo za kompanije koje su uložile novac i vreme u obuke, već što je najvažnije za srpsko društvo, jer su mladi zadržani u Srbiji i postali aktivni članovi lokalne zajednice, koji svoju platu reinvestiraju u lokalnu privredu, stanovanje ili planiranje porodice itd. Pružanje mogućnosti praktične obuke mlađim generacijama se na kraju isplati na više nivoa.

Sa druge strane, menja se i samosvest mladih, koji postaju svesni svojih vrednosti, zahtevaju bolje uslove rada i bolje plate za sebe, što će im omogućiti pristojan život u trenutnim okolnostima dvocifrene inflacije.

„Savetnici Job Info centara i saradnici projekta Znanjem do posla, imali su ozbiljne razgovore sa vlasnicima kompanija i HR direktorima, koji na žalost ponekad ne pokazuju dovoljno razumevanja za zahteve radnika i to da su ugovor na neodređeno vreme i visina plate, često glavni razlog zašto ljudi ne biraju za određenu kompaniju ili još gore odlučuju da zauvek napuste Srbiju. Kompanije treba da shvate da će ugovor o radu sa poštenom zaradom privući radnike i da ne mogu da se žale da ne pronalaze mlade ljude, ako nisu voljne da plate bolje. Platite veće plate i videćete da će radnici ostati i da ćete privući nove. Dakle, potrebna je vrlo mala promena načina razmišljanja na strani kompanija. Naša E2E iskustva u 12 regiona u Srbiji su pokazala da lokalni Job Info centri mogu da igraju ključnu ulogu u efikasnijem povezivanju mladih i kompanija, upravo tako što pružaju sveobuhvatne usluge karijernog vođenja i savetovanja već u školama i motiviše mlade da donesu informisane karijerne odluke”, zaključio je Oliver.