Kragujevac: Za obuku za zavarivače u drugom ciklusu programa „ Znanjem do posla“ prijavilo se 60 mladih bez posla iz Kragujevca, od kojih je za učešće u obuci izabrano 36. Oni će proći teorijsku obuku i dvomesečnu praksu u tri kompanije u Kragujevcu: Wacker Neuson, AMM Manufacturing i Siemens Mobility. Zanat će učiti od vrsnih zavarivača koje su te kompanije odabrale za njihove mentore. Jedan instruktor imaće po tri praktikanta na obuci.
Kako bi se što bolje pripremili za svoj zadatak, mentori su pohađali trodnevni trening u Kragujevcu. Sreli smo ih na časovima na kojima su učili kako da prate i ocenjuju napredak praktikanata.

Među dvanaestoricom instruktora za zavarivače najiskusniji je penzioner Radiša Rakić, kojeg je kompanija „AMM Manufacturing“ angažovala za obuku mladih.

„Zavarivanjem se bavim 46 godina. Radio sam u Institutu Goša – 38 godina, zatim u „ Šinskim vozilima“ i u Siemens-u, a danas u AMM manufactiring-u obučavam zavarivače. U svom radnom veku, od 1979. obučio sam više od 5.200 zavarivača.“

Radiša kaže da je danas zavarivački kadar jako deficitaran, ne samo u Srbiji nego i u Evropi i svetu.

„Mladi su kod nas zainteresovani za ovaj posao, a najkraći put da dođu do radnog mesta je preko ove obuke za zavarivače, jer stiču upravo ona znanja i veštine koje poslodavac traži“

Ovaj iskusni instruktor kaže da je i sam seo u „ školsku klupu“ jer na obuci za mentore ima priliku da obnovi neka znanja i nauči nešto novo o radu sa praktikantima.

„Sličnu obuku sam prošao još ’95. godine kada je trebalo firmu da akreditujemo za obuku zavarivača prema evropskim normama. Ali, već se dosta i zaboravilo. Na ovoj obuci za mentore u projektu Znanjem do posla sam dosta novog naučio, pre svega u vezi sa pravilnim pristupom praktikantima kako bi ih doveli do cilja – uspeha u obuci.“

Radiša kaže da je svaka generacija mladih priča za sebe, ali da je važno da ih starije kolege razumeju i pomognu im što više da postanu kvalitetni radnici.

Prema njegovim rečima, za uspeh mladih praktikanata najvažniji su red, rad i disciplina. Poručuje im da slušaju i prate instrukcije mentora i da pitaju sve što im ne bude jasno. Zaključuje da samo rad vodi do sigurnog uspeha.

Aleksandar Milojković i Dragan Milojević su mladi zavarivači iz kompanije Siemens Mobility koji će prvi put biti u ulozi mentora.

„Radimo kao zavarivači i ovde smo na obuci za mentore. Mi smo 4 meseca u firmi, izgleda da smo se pokazali dobro kao zavarivači, pa su nas odabrali da prenesemo to znanje na mlađi kadar“ kaže Aleksandar.

Kaže da će mu obuka koju prvi put sluša veoma pomoći u prenošenju znanja mladima koji će se u Siemens-u obučavati za varioce.

Obuka za mentore mu se veoma svidela, s jedne strane, zbog učenje novih stvari, a sa druge strane, veoma je korisno što kolege iz različitih firmi mogu da razmene iskustva.

„Za mlade praktikante koji dođu na obuku je najvažnije da vole posao i pokažu veliku pažnju za sticanje znanja i veština. Bitno je da praktikant dođe sa iskrenom namerom da postane dobar zavarivač.“

Aleksandar kaže da mlade praktikante u njegovoj kompaniji čeka posao na varenju čelika.

„Prvo ću se upoznati sa budućim kolegama, ispričati im šta ih očekuje na obuci, naravno i o obaveznoj HTZ opremi. Polaznici obuka će se upoznati i sa aparatima sa kojima će raditi. Oni će proći osnovnu obuku, probati vertikalne i horizontalne varove, a onda sledi dosta vežbe. Dobijaju se atesti, rade se probe i posle njih praktikanti idu na liniju gde rade na pravim komadima“

U kompaniji Wacker Neuson biće 7 mentora koji će u tamošnjem Trening centru obučavati mlade za posao zavarivača u okviru projekta „ Znanjem do posla“. Među njima je Dragan Spasojević koji se 10 godina profesionalno bavi zavarivanjem, a dve godine radi u Trening centru Wacker Neuson-a kao instruktor. Na pitanje kako se stvara dobar zavarivač odgovara:

„U početku je jako bitan dobar odabir kandidata za to zanimanje, a zatim i način obuke. Smatram da nam ova obuka, koju sad prolazimo kao mentori u okviru projekta „ Znanjem do posla“, omogućava da sistematizujemo naša dosadašnja iskustva iz Trening centra, unapredimo način i metodologiju rada sa mladim kadrovima i standardizujemo obuku.“

Treneri koji su obučavali mentore kažu da su kroz radionice koje su interaktivne oni mogli da uče jedni od drugih. Istovremeno, treneri su im pomogli da svoje znanje o obuci mladih uobliče u tri osnovne funkcije mentora: prenos znanja, planiranje obuke i praćenje i ocenjivanje uspešnosti polaznika.

Akcenat je i na tome da se uspostavi i neguje kvalitetan i podsticajan odnos između mentora i praktikanta.

Kroz taj odnos, polaznici obuke ne samo da stiču znanja i veštine koje treba da imaju kao zavarivači, već usvajaju i stavove prema poslu, radnom okruženju, radnim zadacima i prema kolegama.

Treneri kažu da je mentor zapravo „model“ na koji bi praktikanti trebalo da se ugledaju i od koga uče.

Tekst i foto: Gordana Mirović / Uredila: Sandra Vlatković