Knjaževac: Udruženje građana Timočki klub novi je broker programa Znanjem do posla u Knjaževcu.

 

Udruženje građana Timočki klub postoji više od dve decenije. Za sve te godine realizovan je čitav niz regionalnih, nacionalnih, pa i međunarodnih, prekograničnih projekata, sve sa ciljem da se pomogne opšti društveni i ekonomski razvoj.

 

“Prvi smo u Srbiji, još 2005. godine, osnovali Biznis inkubator, što je za mnoge tada bila nepoznanica. Vrlo rano, krenuli smo da radimo promociju malih i srednjih preduzeća i stimulisanje preduzetničke inicijative kod naših ljudi. U teškim goduinama tranzicije, kada su ostajali bez posla, trebala im je podrška, neko ko će im pomoći da bolje razumeju poslovanje i tržište, da se bolje snađu. Puno radimo i sa mladima”, kaže direktorka Timočkog kluba Snežana Pavković.

 

Protekle godine u okviru programa Znanjem do posla realizovan je projekat namenjen mladima koji žive na selu i nemaju ni kvalifikacije, ni bilo kakvo radno iskustvo.

 

“Uspeli smo, iako to nije bila naša obaveza, da od 21 polaznika, zaposlimo njih sedmoro, koji su se dobro pokazali kod poslodavaca tokom radne prakse. To nam puno znači u Knjaževcu iz koga mladi odlaze i starosna struktura je izrazito nepovoljna“,  navodi Pavković.

 

Promociju programa Znanjem do posla, osnosno poziva “Zaposleni po meri vašeg biznisa“, Timočki klub počeo je prezentacijama i neposrednim kontaktima sa poslovnim sektorom.

 

“Predstavili smo poslodavcima šta je to što program nudi i sami iznenađeni činjenicom da smo za svega dvadesetak dana na terenu, uspeli da ostvarimo veliki broj kontakata sa privrednicima. Projekat “Zaposleni po meri vašeg biznisa“ nudu preduzetnicima mogućnost da na radnom mestu, kroz radnu praksu, oblikuju pripravnike, buduće radnike, prema potrebama svoje firme. Ovde je privreda okrenuta ka metalskoj industriji, te ima potrebe za monterima – bravarima, zavarivačima, upravljačima transportnim vozilima u fabrikama… Pozitivno sam iznenađena koliko puno poslodavaca zaista traži kvalitetne radnike. Otvoreni su i zahvalni Programu i često smo imali prilike da čujemo ‘Novac je sekundaran. Želimo da dobijemo dobrog i kvalitetnog radnika’ “, ističe Pavković.

 

Aktivnost Timočkog kluba ne svodi se samo na prezentaciju programa, već i ispitivanje potreba privrede. Na primer, Fabrici kablova u Zaječaru neophodni su stolari, Telekabl vapi za melatloglodačima, Fabrika mernih transformatora u Zvezdanu za motačima, a u Sokobanji, koja je turističko mesto, javila se potreba za sobaricama i rum servisom.

 

“Iako mislimo da je rum servis isto što i konobar, pokazalo se da nije tako. Kad izađu iz škole, konobari, najčešče ne mogu da odgovore potrebama rum servisa, što je specifičnije zanimanje, za koje se traži bolje znanje jezika, jer takve usluge u banjama najčešće traže strani turisti”, navode u Timočkom klubu ističući das u sve to zanimanja kojih nema u našim školama, pa na tržištu rada nema novog, mladog kadra.

 

U Timočkom klubu smatraju da deca u školama nisu dovoljno ili na pravi način informisana o mogućnostima koje im donose pojedina zanimanja. Zato planiraju da razgovaraju sa njima i da ih upute u to šta pojedini zanati mogu da im donesu, u smislu iskazivanja talenata i pokretanja sopstvenog biznisa.

 

“Karijerno savetovanje treba “spustiti“ u osnovne škole. Stiče se utisak da se danas karijerno savetovanje svodi na usmeravanje mladih ka višim školama i fakultetima. To je u redu, ali 90 odsto ljudi na tržištu rada su kadrovi sa srednjom školom. Znači, treba karijerno savetovati decu mnogo ranije, pre nego što izaberu srednju školu. Zato planiramo mnogo više rada sa osnovnim školama, sa njihovim stručnim timovima, sa Nacionalnom službom za zapošljavanje, koja je partner na ovom projektu,“ zaključuje direktorka Timočkog kluba.

 

Tekst i foto: Ljiljana Pavlović / Uredila: Sandra Vlatković