Kragujevac: RBC – Karijerno savetovanje o zanimanjima po izboru gimnazijalaca u Kragujevcu

Većina učenika tokom školovanja nema preciznu mapu svoje karijere, već samo skicu željenih zanimanja koja nastaje prema njihovim sklonostima. Za kvalitetnu odluku o izboru karijere važne su informacije, saveti, vođenje stručnjaka. Takvu uslugu mladima, srednjoškolcima, studentima i nezaposlenima, pruža Razvojni biznis centar u Kragujevcu kroz grupne i individualne sesije. Takve aktivnosti se najčešće sprovode u srednjim školama i na fakultetima.

U Prvoj kragujevačkoj gimnaziji održavaju se grupne radionice o zanimanjima za koja su đaci pokazali najveće interesovanje u anketi koju je sproveo školski psiholog. To su sesije na kojima đaci „iz prve ruke“, upravo od poslodavaca, dobijaju informacije o traženim zanimanjima. Posle info časa o IT zanimanjima , za kragujevačke gimnazijalce održana je i radionica o zanimanju arhitekta.

 

Arhitekta – lepo, kreativno i odgovorno zanimanje

Na susret sa arhitektama došle su, pored ostalih, Nevena, Nina i Ana, učenice IV i III razreda Prve gimnazije društveno-jezičkog smera.

 

„Na kraju treće godine gimnazije učestvovala sam u individualnom savetovanju, ali sam čak i pre toga počela da razmišljam o izboru fakulteta. Htela sam da počnem na vreme, da potražim stručnu pomoć i zato sam otišla na karijerno savetovanje koje se organizuje u školi gde se razgovara o izboru fakulteta i mogućnostima za zaposlenje posle studija“ rekla je Nevena Matić učenica IV godine u Prvoj kragujevačkoj gimnaziji.

Kaže da je na grupnu radionicu RBC-a došla da sazna „više i konkretnije“ o arhitekturi, jer je to zanimanje za koje je zainteresovana.

 

 

„Ovo su prave godine za to, važne su nam informacije, da čujemo iskustva iz prve ruke. Ja sam se već odlučila za unutrašnju arhitekturu, ali me zanima kakva je situacija na tržištu “ kazala je Nevena.

 

Učenica završne godine gimnazije, Nina Lekić je na došla na radionicu jer joj se arhitektura dopada.

 

„Utisci su sa prezentacije su dobri, prepoznala sam i neke svoje kvalitete koje bih mogla da upotrebim u poslu arhitekte, kao što je odgovornost. Još uvek nisam donela konačnu odluku u kom pravcu da usmerim karijeru. Zbog toga su bitni ovakvi razgovori sa onima koji imaju iskustvo u profesijama koje zanimaju mlade“ kaže Nina.

 

 „Iz priče arhitekata na sesiji prepoznala sam kod sebe nešto što je potrebno u ovoj profesiji, a to su odgovornost i preciznost. Čini mi se da sam sada bliže konačnoj odluci o budućoj karijeri. Oduvek sam bila nekako podeljena između nauke i umetnosti, a predavači su me ohrabrili kada su rekli da arhitektura baš „miri“, odnosno povezuje nauku i umetnost. Ipak, imam još vremena da donesem konačnu odluku i da pritom dobro razmislim. Zbog toga mi je važno da dobijem što više informacija kako bih mogla da se opredelim“ priča Ana Vlašković, učenica trećeg razreda gimnazije

.

Ona kaže da često mladi mogu da čuju savete iz okruženja da treba da se usmere na nešto što je profitabilnije, a što možda manje vole.

 

„Smatram da je to sasvim izvodljivo, ali je to teži put u karijeri. Ja nisam osoba za takav izbor, pa tražim nešto što mi se dopada u potpunosti, da bi mi posao sutra bio i uživanje“ kaže Ana.

 

Saveti profesionalaca iz Studija Simović

Radionicu o arhitekturi za gimnazijalce su vodili diplomirani inženjeri arhitekture iz Studija Simović Marija i Petar Simović. Imaju višegodišnje iskustvo u ovom poslu i prestižnu međunarodnu Nagradu Ranko Radović u 2017. godini za stambeni objekat.

 

„Poruka ovog današnjeg razgovora sa učenicima gimnazije je da shvate složenost bavljenja arhitekturom, šta sve ona podrazumeva, ko je zapravo arhitekta, koje su njegove obaveze i odgovornosti, da je jednostavno taj posao teško savladati i da nije dovoljno samo da se završi fakultet. Mora da se uloži dosta vremena i truda da bi se arhitekturom bavilo“ rekla je Marija Simović.

Marija je rekla da mladi najčešće imaju viziju da je biti arhitekta „lepo i kreativno“ ali da ne znaju da je bavljenje tim poslom pre svega ozbiljno i odgovorno.

 

 

Nadovezao se Petar koji je napomenuo da u arhitekturi nastaju „najskuplje stvari“, da se u izgradnju ili rekonstrukciju zgrada, kuća, mostova investira mnogo novca, pa se otuda takvi poslovi i „ne poveravaju svakome“ već onima koji su kvalitetni i kvalifikovani.

Gimnazijalcima je rekao da je za bavljenje arhitekturom potrebno uložiti dosta učenja, truda i strpljenja. Naveo je i nekoliko ključnih stvari u poslu, da je važan timski rad i da arhitekta mora da se odrekne svog ega. Kaže da je posao vrlo složen i projekti se realizuju sporo, pa bi trebalo biti spreman za brojne prepreke i izazove.

Kaže da je biti arhitekta, ipak, nadasve zanimljivo, te ne poznaje ni jednog svog kolegu koji ne voli ovaj posao. Iz sopstvenog iskustva govori da je to posao koji „opseda“ i u slobodno vreme.

Petar kaže da se manji broj arhitekata danas zapošljava u državnim institucijama, pa većina mora da ide na tržište. Dodaje da to ne znači da odmah treba da otvaraju svoj studio nego da mogu prva radna iskustva da stiču u postojećim biroima.

U Studiju Simović imaju i iskustva sa obukom mladih inženjera arhitekture.

„Potrebno je dosta vremena i strpljenja za obuku arhitekte početnika. Tako je u svakom birou, edukacija je neophodna da bi nov, mladi arhitekta mogao da podigne svoj rad do željenog nivoa , a pre svega efikasnost“ rekla je Marija.

Marija i Petar su rekli gimnazijalcima da je „jezik“ arhitekture univerzalan što daje mogućnosti i za rad za inostrane investitore.

 

RBC: Oko 500 mladih prošlo karijerno savetovanje u 2019.godini

 

„Imali smo preko 150 individualnih razgovora u okviru karijernog informisanja u 2019. godini. Razgovarali smo sa učenicima srednjih škola i pitali smo ih o njihovom karijernom izboru, pažljivo slušali, a onda bismo otvorili razna pitanja koja bi ih navela na samoprocene njihovih vrednosti, prepoznavanju veština i kompetencija“ kaže Zorica Mitrović iz RBC.

Prema njenim rečima, učenici su odlazili zadovoljni jer su imali priliku da ih neko pažljivo sasluša i pomogne da još jednom čuju sebe i potvrde ono što žele na polju karijere.

 

 

„Takođe, izazov je bio pričati i sa onim učenicima čija je mapa karijere tek u fazi izrade. Govorili su da im je nedostajalo više samouverenja i razgovora o karijeri i samorazvoju. Oni su posle individualnih razgovora shvatili da svoje odluke moraju čvrsto donositi i više razmišljati o sebi“ kaže Zorica.

U prošloj godini je održano i 9 sesija grupnog savetovanja za učenike iz Prve tehničke škole, Srednje stručne škole i Prve kragujevačke gimnazije i studente Fakulteta inženjerskih nauka, Prirodno-matematičkog i Ekonomskog fakulteta.

 

„U okviru karijernog savetovanja i informisanja razgovaramo o traženim zanimanjima, potrebama tržišta rada, očekivanjima poslodavaca. Mlade koji studiraju savetujemo da pokušaju, još dok su na fakultetu, da prošire angažovanje, steknu više veština, prikupe što više znanja, da stalno posmatraju tržište i prate koja su tražena zanimanja. Važno je da svoje želje usklade sa kretanjima na tržištu“ kaže Zorica.

U karijernom vođenju i savetovanje mladih koriste se alati koji su razvijeni po švajcarskoj metodologiji u okviru projekta „ Znanjem do posla“ uz podršku švajcarskih eksperata NIRAS-IP Consult grupe.

 

„Svoju misiju na polju karijernog vođenja i savetovanja mladih nastavićemo sa željom da što veći broj mladih čuje sebe, identifikuje svoje sposobnosti, kompetencije i interesovanja, i u skladu sa tim donesu odluke koje se tiču njihovog obrazovanja i ulaska u svet rada“ zaključila je Zorica.

 

Tekst i foto: Gordana Mirović / Uredila: Sandra Vlatković